Patreon Page (Click the image)

Patreon Page (Click the image)
Help Support My Patreon!!

KHAIR (English Version)

KHAIR ( Malay Version)

Thursday, October 29, 2015

KERJA ILLUSTRASI BERSAMA DBP

 Dua minggu sudah, saya mendapat satu job daripada Editor DBP. Job yang perlu disiapkan dalam sehari!!! FUH! Memang rush sungguh. Tapi saya mbik juga job tu sebab memikirkan keperluan kewangan di kala ekonomi menghadapi gawat.

Ilustrai ini adalah untuk majalah Dewan Pelajar. Dah berdekad saya tak beli majalah ni. Time sekolah dulu puun banyak baca kat library je. hehe.


 Ilustrasi ini diminta untuk dibuat memanjang. Saya silap paham, jadi saya buat bentuk portrait bukan landscape. Diorang cropped je penyudahnya. huhu Sayang je drawing teddy bear tu cantik bawah dia. yang roti tu pulak sebenarnya ada epal, air dan mentega kat atas meja tu. huhu tak pelah..

Illustrasi asal. Dah la rumput tu amik masa lama nak buat. huhu.. Kalau saya tahu, memang saya maleh nak buat rumput tu. Sayang betul. 

 Yang kena culik tu je saya lukis. Kerja rush sangat tengoklah line art pun macam apa je. Saya sendiri tak puas hati sebab saya boleh buat lebih baik kalau diberi masa yang mencukupi,

 Dalam ilustrasi asal, kereta tu sepatutnya sebelah kanan kita. Diorang reflect kan je. haha..

 Waktu saya lukis gambar ni saya teringat waktu exam kat sekolah dulu saya tertanya-tanya.. "Siapalah gamaknya orang yang lukis kat dalam kertas soalan exam ni ek?"
Kali ni saya dapat peluang tu walaupun sekadar latihan. huhu.. Alhamdulillah. Dapatlah pengalaman sikit.

 Gambar ni sebenarnya 5 gambar berbeza yang saya cantum jadi satu. Itu pun last minit buat sebab mula-mula memang saya sangkakan yang soalan ni kena ada 5 gambar dalam kotak berbeza. Nasib baik Puan Editor memberitahu sebelum saya emailkan gambar ni.

Komik ni saya ikut je berdasarkan dialog dan dikripsi cerita. Saya hanya lukis dan warna. Yang layout dan tulis dialog pe semua orang lain.


Walaupun diminta buat dalam sehari je, saya terpaksa siapkan dalam dua hari. Tu pun asyik berjaga sampai subuh, Kepala sakit, badan pun sakit tak cukup tidur. Bayaran belum dapat lagi. Sedang menanti. Saya tak tahu berapa akan dapat tapi saya harap DBP bayar sebaiknya lah dengan usaha saya kan? Amin. Lagipun setahu saya, DBP bayar paling tinggi sekali di kalangan publisher lain di Malaysia. Cuma bayaran tu lambat dapat la kan? hehehe Takpe, rezeki tu rahsia Allah. Moga Allah beri keberkatan atas rezeki kami sekeluarga, amiin.

Saya ada minta kat Puan Editor untuk beri saya ruang berkarya lagi dalam majalah DBP. Tak pasti samada DBP setuju atau tak. Harap Puan Editor tak lupa permintaan saya tu. Heeeee..!!!

No comments:

Post a Comment

Daftar dan Dapat $25

Daftar dan Dapat $25
Payoneer berfungsi seperti PayPal. Tapi lebih bagus daripada PayPal sebab boleh dapat duit bila refer orang lain join Payoneer